【授業の目的】
This class studies and discusses issues on English linguistics.
【授業の到達目標】
The goal of this course is to enable each student to find a topic for writing a final report.
【授業概要(キーワード)】
Sociolinguistics, dialect, accent
【学生主体型授業(アクティブラーニング)について】
A-1.ミニッツペーパー、リフレクションペーパー等によって、自分の考えや意見をまとめ、文章を記述し提出する機会がある。:26~50% A-2.小レポート等により、事前学習(下調べ、調査等含む)が必要な知識の上に思考力を問う形での文章を記述する機会がある。:1~25% A-3.習得した知識を活用する中で、学生自身がテーマや目的などを主体的に定めて課題探究型学習を行い、その成果を記述する機会がある。:1~25%
【科目の位置付け】
この授業は、国際的な言語の問題について音声学の観点から論理的に分析し、言語理解に関して起こされる問題に対して解決策を提案する力を身につけるために編成される科目である(人文社会科学部のカリキュラムポリシー)
【SDGs(持続可能な開発目標)】
04.質の高い教育をみんなに
【授業計画】
・授業の方法
The classroom time will be spent in discussing selected topics.
・日程
The classroom time will be spent in reading articles on Sociolinguistics, A Very Short Introduction. 1.Guidance 2.Coming to terms I 3.Coming to terms II 4.Language, dialect, and accent I 5.Language, dialect, and accent II 6.Instrument and symbol 7.Language families 8.Perceptions of language 9.The bases of attitudinal judgment I 10.The bases of attitudinal judgment II 11.Attitudes and alternations I 12.Attitudes and alternations II 13.Discourse analysis 14.Problems with discourse analysis and its associated fields 15.Summary and examination
【学習の方法・準備学修に必要な学修時間の目安】
・受講のあり方
Each student is expected to participate in activities in a class and also review a material in WebClass.
・授業時間外学習(予習・復習)のアドバイス
Each student is expected to prepare for a class in one and a half hours and review a material in one and a half hours.
【成績の評価】
・基準
Skills of reading materials and finding topics for writing report will be estimated.
・方法
Writing short reports 50% Writing a final report 50%
【テキスト・参考書】
Written materials will be provided at WebClass.
【その他】
・オフィス・アワー
火曜日の午後4時半から5時半に研究室にて学習相談に応じます。
|