【授業の目的】
In “Academic Skills: Scientific Presentations + Writing,” we will learn how to use English/Japanese effectively for scientific purposes. This course will teach the usage of English and Japanese in academic presentations and academic writing. The course will focus on phrases as well as smart presentation techniques. Examples of such are meaningful comparisons, figures, and labels. この講義では、科学的・学術的な文書・プレゼンテーションにおいて、どのように英語/日本語を使うかを学びます。表現方法、文章構成、プレゼンテーション技法(図表の作成方法などを含む)などが対象です。
【授業の到達目標】
The goal of this class is for you to learn how to give academic presentations and to acquire writing skills.「技能」 わかりやすい科学的・学術的なプレゼンテーションと文書作成ができる。「技能」
【授業概要(キーワード)】
Scientific English, Academic Presentations, Scientific Writing 科学英語、プレゼンテーション、文章作成、作文技法
【学生主体型授業(アクティブラーニング)について】
A-1.ミニッツペーパー、リフレクションペーパー等によって、自分の考えや意見をまとめ、文章を記述し提出する機会がある。:26~50% D-1.演習、実習、実験等を行う機会がある。:26~50% A-3.習得した知識を活用する中で、学生自身がテーマや目的などを主体的に定めて課題探究型学習を行い、その成果を記述する機会がある。:26~50% C-3.習得した知識を活用する中で、学生自身がテーマや目的などを主体的に定めて課題探究型学習を行い、その成果を発表し理解してもらえるようプレゼンテーション、質疑応答、リフレクションを行う機会がある。:26~50%
【科目の位置付け】
This course is not a mandatory course, but recommended for graduate students to improve their overall scientific skills.
【授業計画】
・授業の方法
Classes will be taught in lecture style with some practical/group activities. The class of Group (1) will be held partly in English and partly in Japanese, and the class of Group (2) will be held in Japanese. The class is scheduled to take place every two weeks.
・日程
1st class: Introduction 2nd – 4th class: Scientific Writing + Writing Assignments 5th – 6th class: Scientific Presentations 7th – 8th class: Presentation Practice
【学習の方法・準備学修に必要な学修時間の目安】
・受講のあり方
You are expected to actively participate in class each week and to complete given assignments.
・授業時間外学習(予習・復習)のアドバイス
Carefully complete assignments and prepare for every class to make the course most useful for your scientific future.
【成績の評価】
・基準
Your grade will be evaluated based on class participation, assignment completion, and a final report/presentation.
・方法
Grades will be calculated in the following fashion: Assignments: 30 pts. Class participation: 30 pts. Final report/presentation: 40 pts.
【テキスト・参考書】
Group (1): NO textbook is required.
Reading recommendations: Stephen Bailey: “Academic Writing – A handbook for international students”, Routledge (2015), ISBN: 978-1-138-77849-8 Chris Sowton: “50 steps to improving your academic writing – study book”, Garnet Publishing (2012), ISBN: 978-1-85964-655-7
Group (2): テキスト 理科系の作文技術, 木下是雄, 中公新書, ISBN978-4-12-100624 参考図書 まんがでわかる理科系の作文技術,久間月慧太郎,木下是雄,中央公論新社,ISBN: 978-4120050428 図解でわかる!理工系のための良い文章の書き方,福地健太郎,翔泳社,ISBN: 978-4798158891
【その他】
・学生へのメッセージ
Jiptner: To become a good researcher, you should practice presentations and write/read academic papers as often as you get a chance. Additionally, a necessary Academic Skill is English. If you really want to improve your English skills, you should try using it in your daily life: watch movies in English, read books in English, or just try to talk to your friends in English. You can also join the English activities at the Faculty of Engineering International Center such as Daily English Conversation, Movie Night, and Board Game Night. 落合:研究を他者に理解してもらうには、正確かつ明瞭に説明できなければいけません。この講義ではグループワークを通してこの能力を養います。単に講義を聴くだけでなく、積極的に講義に参加して実践的に能力を高めていって下さい。
・オフィス・アワー
Jiptner: Mondays, 13:00-14:00 落合: 月曜日16:00-17:00
|