異文化コミュニケーション特論
 Intercultural Communication (Advanced)
 担当教員:ミラー ジェリー(MILLER Jerry)
 担当教員の所属:地域教育文化学部地域教育文化学科児童教育コース
 担当教員の実務経験の有無:
 担当教員の実務経験の内容(有の場合):The instructor has worked to help students to study abroad, as well as host international students coming to Yamagata University.
 開講学年:3年,4年  開講学期:前期  単位数:2単位  開講形態:演習
 開講対象:  科目区分: 
【授業の目的】
Students will build upon their knowledge from the "Introduction to Intercultural Communication" course. Students will learn more deeply how culture affects communication, behavior, and beliefs.

【授業の到達目標】
By the end of the course, students will be able to talk about common misunderstandings between cultures and how to avoid them.
Students will raise their awareness about common forms of communication breakdown between Japanese and English speakers.

【授業概要(キーワード)】
Intercultural Communication, Western Culture, Japanese Culture

【学生主体型授業(アクティブラーニング)について】
A-1.ミニッツペーパー、リフレクションペーパー等によって、自分の考えや意見をまとめ、文章を記述し提出する機会がある。:1~25%
B-1.学生同士の話し合いの中で互いの意見に触れる機会がある。:1~25%
C-1.自分の意見をまとめて発表する機会がある。:1~25%
B-2.事前学習(下調べ、調査等含む)をした上で、他の学生の意見を尊重しつつグループとしての結論を出すために議論をする機会がある。:1~25%
C-2.事前学習(下調べ、調査等含む)をした上で、プレゼンテーションを行い、互いに質疑応答や議論を行う機会がある。:1~25%

【科目の位置付け】
Students in this class will develop skills necessary to talk about cultural similarities and differences in English.

【SDGs(持続可能な開発目標)】
10.人や国の不平等をなくそう

【授業計画】
・授業の方法
Students will work in pairs and small groups to engage in conversation, discussion, and presenation. A new topic will be studied in depth each week.
・日程
1. Orientation
2. Introductions
3. Sleep Patterns
4. Classroom Behavior
5. Hosting Guests
6. Review 1
7. School Clubs
8. Customer Service
9. Relationships
10. Conversation Norms
11. Parenting
12. Mr. Baseball
13. Favors
14. Talking to Strangers
15. Final

【学習の方法・準備学修に必要な学修時間の目安】
・受講のあり方
Students will partake in task-based exercises, role plays, and presentations to practice vocabulary and expressions.
・授業時間外学習(予習・復習)のアドバイス
Pre-read and check vocabulary and expressions before class.
To improve your overall English ability read as many Graded Readers (third floor, university library, Call number around 837.7) as you can throughout the semester.

【成績の評価】
・基準
Students will be evaluated on their homework assignments, presentations, class participation, and final test.
・方法
Homework 25%
Presentations 25%
Participation 25%
Final Test 25%

【テキスト・参考書】
テキスト:Ibunka!, Richmond/Vannieu, Alma Publishing, 2021.

参考書:なし

【その他】
・学生へのメッセージ
This is a communication class. It's very important to take an active role in class as well as preview and review all material.
・オフィス・アワー
会議や出張等で不在にすることもあるため、確実に面談したい場合は事前に予約をお願いします。連絡先は、初回の授業でお知らせします。

21216280-2025-08-22670