【授業の目的】
(受業の言語は英語なので、説明も英語となります。) The last years before WWII in Japan: high unemployment and growing distance between government and people on one hand, rapid developments in most arts and remarkable literary activity on the other. This class will focus on the fifteen first years of Showa history, 1926 to 1941, giving a vivid picture of life in Japan during the most turbulent and complicated period of its modern history: the last days of peace, with all their problems.
【授業の到達目標】
Along with a minimum of commentary and explanation, we are going to watch some of the most acclaimed films of their day (with subtitles), read some short works by major writers (English translation attached), and will have enough chance to ask or discuss afterwards. Note that the following list of films and stories need not be the exact contents of this class: along with questions and/or further discussion of points of interest, wishes for others will be eagerly appreciated.
【授業概要(キーワード)】
Life in Japan before WWII, modern popular culture
【科目の位置付け】
日本の生活、社会など特徴の理解、そして多文化交流
【SDGs(持続可能な開発目標)】
04.質の高い教育をみんなに
【授業計画】
・授業の方法
日本の生活、特に都会生活は、日本映画でも短編小説でも様々に描かれたことがある。戦前の日本、その上がり下がり、現代との相違点や共通点も、経済的に豊かな時も貧しい時、少しずつ見せることが、このクラスの内容である。英語で最低限の解説をしながら、昭和時代の映画や小説で昭和時代の特質を具体的に捉えようとする。近現代の歴史に興味のある学生や日本映画をもっと観たい学生に履修を勧める。
・日程
(1) What was Pre-War Japan like? A Brief Introduction (2)-(12) Films/Reading and Discussion 「何が彼女をそうさせたか」(1929)What Made Her Do This? (silent, 1930): the hard times of the 'Showa kyoko' 「有りがとうさん」Mr Thank You (1936): pre-war life outside the cities 「信子」Nobuko (1940): school life before the war
…and other films
.横光利一「青い石を拾ってから」(大正14)「街の底」(大正14)「青い大尉」(大正15)Yokomitsu Riichi: After Picking Up a Blue Stone; The Depths of the Town; The Pale Captain (1925/26, tr. Dennis Keene) 徳田秋声「勲章」(昭和10)Tokuda Shusei: Order of the White Paulownia (1935, tr. Morris) 永井荷風「勲章」(17)Nagai Kafu: The Decoration (1942, tr. Seidensticker) …and other stories
(13)-(15) Presentation Sessions
【学習の方法・準備学修に必要な学修時間の目安】
・受講のあり方
Keep your interest in Japan and its 20th century awake.
・授業時間外学習(予習・復習)のアドバイス
理解できなかったことについて、いつも率直に聞いて、数十年前の日本に対する興味を持つことを、忘れないでください。
【成績の評価】
・基準
Apart from your final presentation, preparing the stories beforehand and taking an active part in discussions and Q&A will be most important for successful participation.
・方法
Active Participation: 60% Final Presentation: 40%
【テキスト・参考書】
Texts, and brief explanations about the films, will be put on the webclass.
【その他】
・学生へのメッセージ
Get to know an interesting era through its own films and stories!
・オフィス・アワー
Office Hour Thursday 12:00 to 13:00 (General Education Section 1, 2nd floor, E-204) Telephone: 023-628-4934
|